måndag 26 november 2018

Sömnlös

Ralph har efter sin frus död inte sovit så bra, han sover mindre och mindre varje natt. Han är trött och tror att det är därför han börjar se saker. Han ser färger och något han kallar för auror. Han börjar tro att han håller på att bli galen. Men det är andra saker på gång i staden, och det är risk att det kommer att bli våldsamt.

Tänkte lyssna på boken på engelska på Storytel men det var omöjligt, musik som var högre än uppläsaren ibland och det fick mig att hoppa till. Synd att uppläsaren var tyst ibland så det blev så stor skillnad i volym. Jag gav upp och läste om min gamla bok istället.

Nu vid den här omläsningen så har jag läst serien Det mörka tornet. Det var nog många referenser jag inte förstod den gången, men jag tyckte boken var bra då också. Nu blir det ännu bättre och alla små detaljer som inte har betydelse men som ändå får mig att le. Flera referenser till andra händelser som utspelar sig i trakterna kring Castle Rock också. Det är en sak jag gillar med King, att han ger läsarna små saker som man känner igen men som inte har betydelse för historien så att en läsare som inte läst King också kan läsa boken och tycka om den.

Betyg:
1 2 3 4 5


"You'll lose a lot of sleep . . . Ralph does. At first he starts waking up earlier. And earlier. Then the hallucinations start - the colours, shapes and strange auras. Not to mention the bald doctors who always turn up at the scene of a death. That's when Ralph begins to lose a lot more than sleep. When he begins to understand why his hitherto mild-mannered friend, Ed, is getting out of control - dangerously so. And why his home town is about to become the new Armageddon . . . Insomnia is a relentless waking nightmare in which the master of horror and suspense guarantees you sure won't rest in peace."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar