söndag 23 december 2018

Middagsmörker Idijärvi

Aili måste flytta till sin morfar efter att hennes pappa dött i cancer. Hon vill inte flytta från Skåne till en sameby långt borta från allt som hon känner till. Hennes mamma dog när hon föddes och pappan har aldrig berättat något om hennes samiska arv. När hon möter sin morfar är han inte så vänlig och hon känner sig inte hemma i det kalla och kan inget om hur samer lever. Men så börjar det hända konstiga saker som hon inte kan förklara. En spännande bok med samisk mytologi som jag inte känner till så mycket om, kan inte säga hur mycket som är korrekt men det är bra och jag vill veta mer.

Jag tyckte det var lite jobbigt att lyssna i början då uppläsarens röst blev lite mekanisk (jag lyssnar på hastigheten1.5) men efter ett tag vande jag mig och det fungerade bra. Spännande och jag ska snart lyssna på nästa bok i serien.

Betyg:
1 2 3 4 5


Idijärvi sameby ligger undangömd i de norrländska skogarna, långt bort från all civilisation. När sextonåriga Áilis pappa dör i cancer tvingas hon flytta dit för att bo tillsammans med sin morfar som hon aldrig tidigare träffat. Välkomnandet blir svalt och Áili känner sig som en främling bland snö och renar. Men så börjar mystiska saker hända i byn, saker som borde vara omöjliga och som bara kan förklaras med den magi som är direkt knuten till Áilis samiska arv. Snart är hon indragen i en flera hundra år gammal konflikt, en konflikt som riskerar att skada de hon bryr sig om. De få som finns kvar.

En välskriven debut av Charlotte Cederlund som bygger en spännande historia som grundar sig i samisk mytologi med inspiration av contemporary fantasy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar