söndag 15 november 2015

Små svarta lögner

Jag har funderat på om jag skulle sätta 4 eller 5 i betyg. Sharon Bolton är en författare som jag brukar sätta höga betyg på, och då brukar jag ändå har höga förväntningar på hennes böcker. Det här är en av de bästa på länge, eller någonsin!

Hon tar en paus från Lacey Flint och skriver en fristående bok som utspelar sig på Falklandsöarna. Man får följa tre personer och deras sätt att se på saken under ett par dagar. Först ut är en mamma som har förlorat sina barn efter att hennes bästa vän inte haft koll på dem. Nu närmar sig treårsdagen och alla känslor som det för med sig.

Otäck och spännande. Kan inte avslöja för mycket men det är lite tvister här och där som jag tyckte gjorde det ännu mer spännande. Man är inte säker på hur det kommer att gå och vem som har rätt.

"Vad är det värsta din bästa vän skulle kunna göra mot dig?
 Det var visserligen inte mord. Ett ögonblicks ouppmärksamhet, en tragisk olycka och två barn är döda. Dina barn.
 Du bor i ett litet ö-samhälle och kan därför inte undkomma kvinnan som har förstört ditt liv. Varje slumpartat möte blir en plågsam påminnelse om vad du har förlorat din familj, din framtid, din psykiska hälsa.
 Hur länge dröjer det innan hämndbegäret blir för svårt att motstå? Om du saknar skäl att leva vidare, varför då inte låta dina mörkaste tankar bli till handling?
 Så: Vad är det värsta du skulle kunna göra mot din bästa vän?"

Betyg:
1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar