lördag 2 januari 2016

How the light gets in

Detta är den nionde boken i serien om Chief Inspector Armand Gamache. Man ska inte läsa den om man inte läst de andra, börja istället från början och få den underbara historien om den lilla byn Three Pines som jag vill bo i trots morden som verkar drabba byn titt som tätt (lite som i Midsomer murders, mysigt trots morden).

Det är två parallella historier i boken. Dels den som varit med från början om korruption inom polisen i Sûrété du Québec. Är så trött på det tjafset. Ge upp! Andra delen i historien utspelar sig till viss del i Three Pines hos de vanliga personerna man lärt känna i serien med ett mord på en person som inte riktigt var den som de trodde.

Delen om mordet på Myrnas vän Constance är intressant och löst baserad på femlingarna Dionne. Den är den delen av boken som är lite intressant, del för att det handlar om femlingar (som jag efter lite googlande hittade på wikipedia) och del för att det är där man känner igen det jag förväntar mig av en Gamachebok.

Betyg:

1 2 3 4 5

Leonard Cohen, Anthem: 

"Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack in everything
That's how the light gets in."


OBS! Spolier nedan om man inte läst de andra böckerna i serien. Fortsätt på egen risk!

Jag kan säga att vid det här laget är jag så trött på historien om Superintendent Francoeur och tänker att om det inte tar slut i den här boken så orkar jag inte läsa mer böcker i serien. Gillar inte att Gamache och Jean-Guy Beauvoir är ovänner. Men det känns som om det borde ta slut i den här boken, annars skulle det inte var en så stor del av berättelsen. Orkar pga av detta ta mig igenom den. Och tack och lov! Nu är den delen över, hoppas jag verkligen! Lite tillrättalagt slut, men det är ok för jag känner mig så glad och ser fram emot nästa bok som inte kommer att innehålla så mycket korruption, hoppas jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar