torsdag 29 december 2016

Bränd himmel

Rachels son försvinner när de är ute i skogen. Boken handlar om försvinnandet och reaktioner från omgivningen. Och alla verkar reagera konstigt och beter sig inte som väntat.

Jag stör mig på att det på något sätt verkar så hemskt att låta en 8-åring springa i förväg. Är det så det är i England? I Sverige? Mina barn har börjat åka hem själva från skolan med buss i den åldern. Är det något som inte är normalt? Jag stör mig på detta genom hela boken och har svårt för berättelsen. Känns som om barnet i historien skulle varit mycket mindre, kanske 4-5 år, då hade det fungerat. Nu vet jag inte riktigt om jag gillar det. Boken var ok men inget jag skulle vilja läsa igen.

Betyg:
1 2 3 4 5

"Under en söndagsutflykt i Leigh Woods strax utanför Bristol låter Rachel Jenner sin åttaårige son springa i förväg. Ben är utom synhåll bara en kort stund. Sen är han borta och Rachel befinner sig mitt i varje förälders värsta mardröm.
I media slår försvinnandet ner som en bomb. Några ödesdigra handlingar får både pressen och allmänheten att vända sig mot Rachel. Och samtidigt visar det sig att Rachels syster bär på fruktansvärda hemligheter.
Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang arbetar intensivt med det prestigefyllda fallet. Men när ledtrådar slutar i återvändsgränder och lögner kommer fram i ljuset blir läget allt mer desperat för alla inblandade.
Rachel är pressad till bristningsgränsen av sorgen och den förkrossande oron över sin son, av trycket från polisutredningen och den hårt dömande allmänheten. Vem kan hon egentligen lita på? Och vem kan lita på henne?
Bränd himmel är en knivskarp psykologisk thriller om hur ett ögonblicks ouppmärksamhet kan få de mest fasansfulla konsekvenser."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar