fredag 25 mars 2016

Den frusna trädgården

Hittade denna boken på Erikshjälpen och tog den bara för att jag tyckte om framsidan.

Den började lite långsamt med två döttrar som aldrig lyckats få mamman att bry sig om dem när de var små. Nu är de vuxna och träffas igen när pappan blir sjuk. Den ena bor kvar och har tagit över fruktodlingen, den andra reser världen runt och fotograferar. Nu får de veta mer om sin mamma och de sagor hon berättade för dem när de var små.

Även om den var lite långsam i början så kunde jag inte lägga ifrån mig boken efter ett tag. Jag fick tårar i ögonen när jag läste de sista kapiteln. Väldigt bra bok!

Betyg:
1 2 3 4 5

"Den frusna trädgården är en rörande berättelse om två systrar som upptäcker att deras mor bär på hemligheter som de aldrig hade kunnat föreställa sig.

Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf.

När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar