söndag 5 juli 2015

Carolines arv & Av en annan värld

Har läst två böcker av Katherine Webb. Den ena för ett tag sedan och den andra började jag på för ett par dagar sedan, och när jag närmade mig slutet kunde jag inte sluta läsa så jag läste till sent på natten igår. 

De är ganska lika. Man får följa personer i olika tider, i olika samhällsklasser. Som läsare vet man lite mer än personerna i böckerna eftersom man får följa personerna i de olika tiderna. Gillade böckerna och kommer att läsa fler av författaren. Lite likt Kate Mortons böcker (men de böckerna är nog lite bättre).

Carolines arv

Läst i februari. En berättelse som börjar med att Caroline 1905 lämnar bort ett barn. Sedan får man följa hennes liv som ung kvinna i USA i början av 1900-talet omväxlande med nutid då hennes barnbarns barn ärvt hennes hus efter sin mormor, Carolines dotter. Man får också veta att något hände sommaren 1986 när kusinen Henry försvann. Tre berättelser i en, men jag kan inte bestämma mig för om det är en trea eller fyra i betyg. Helt ok bok, ska kolla om författaren skrivit fler böcker.

Av en annan värld

Utspelar sig 1911 och 2011. Det börjar med ett brev som Hester, prästfrun, skriver till sin syster 1911. En ny tjänsteflicka ska börja på prästgården, och hon har suttit i fängelse. Men de på prästgården gör en god kristen gärning genom att ta hand om henne när ingen annan vill det.

Samtidigt får man i 2011 följa Leah som får en fråga från krigsgravkommissionen om hon vill skriva en artikel om en soldat från första världskriget. Soldaten hade två brev på sig från Prästgården i Cold Ash Holt från en H.Canning. Hon skriver om något hemskt som hänt, och om sin son. Med de få ledtrådarna börjar Leah ta reda på sanningen.

Har svårt att sätta betyg, det får bli 3,5 för båda. Satte 3 på första på Goodreads, och sätter 4 på andra så jämnar det ut sig.

Betyg:
1 2 3 3.5 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar