söndag 19 juli 2015

Källan

"I England har det inte regnat på tre år och missväxten breder ut sig. Men på gården Källan sinar märkligt nog aldrig vattnet och grönskan frodas.

Ruth Ardlingly återvänder till Källan för att avtjäna sitt straff för mordbrand i husarrest. Hon är fast besluten att pussla ihop alla lösa bitar av tragedin som krossade hennes familj och ledde fram till hennes barnbarns död."

Det har inte regnat på tre år i England,  men på gården Källan sinar märkligt nog aldrig vattnet och grönskan frodas.
Man får följa Ruth Ardlingly som återvänder till Källan i husarrest. Där får man veta lite i taget vad som hänt från att Ruth och hennes man köper gården fram till det som ledde fram till det hemska. Samtidigt få man följa Ruth som funderar på vem som är skyldig, hennes man eller de religiösa gruppen som bosatte sig vid källan, eller hon själv fast hon glömt det?
Även om det regnar vid Källan tyckte jag det kändes som om det var varmt och torrt. Så där på sommaren när dagarna flyter fram långsamt i värmen och man har all tid i världen, så känns det när berättelsen långsamt går framåt.  Ruth var väldigt inne i vissa saker och struntade i andra och reagerar ibland konstigt vilket jag störde mig på. Det var inte alls vad jag trodde efter att ha läst baksidan, förväntade mig mer sökande och inte så mycket tankar. Saknar lite mer om torkan och varför det var torka, världen utanför verkade inte finnas utan det vara bara livet vid Källan gällde. Gillade den ändå och tycker det var en ok bok.
Betyg : 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar