lördag 15 augusti 2015

Bellman & Black

Jag har väntat över att år sedan boken Bellman & Black av Diane Setterfield kom ut med att läsa den. Den har inte kommit ut på svenska är en av anledningarna, men jag gav upp och köpte denna klappvänliga engelska bok (omslaget är inte vanligt papper utan något behandlat över som gör den mjukare). Men mest har jag väntat för att jag verkligen älskade hennes första bok, Den trettonde historien, och inte ville bli besviken.

Och Bellman & Black är inte en ny Den trettonde historien. Det är en ganska mörk berättelse som börjar med att en 10-årig pojke slår vad med sina kompisar att han kan träffa en råka med slangbellan på långt håll. Ingen tror att han kommer att träffa, men det blir ett perfekt skott och råkan faller död ner. Pojken växer upp, jobbar hårt och försöker förstå hur saker fungerar, han blir en man med får en familj. Döden återkommer i William Bellmans liv, och han försöker hela tiden få ordning på allt och förstå hur allt fungerar. Han träffar den mystiska Black och gör en överenskommelse.

Boken är bra och jag tyckte om den (men inte lika mycket som Den trettonde historien). Vill man bara läsa en välskriven historia med en mystisk Mr Black och råkor med sina svarta, glänsande fjädrar, då har man en stund framför sig där man kan åka tillbaka till den viktorianska tiden och följa William Bellman och hans liv.

Betyg:
1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar