måndag 24 augusti 2015

Flickoffret och Själarnas bok

Har läst del två i en serie om McLean men inte haft med del ett i bloggen så det får bli ett gemensamt inlägg om båda.


Flickoffret

En flicka hittas i ett igenbommat källarrum, med rituella tecken. Mordet verkar ha inträffat för 60 år sedan. Det är ett cold case som inte borde ha hög prioritet, men McLean jobbar ändå på det och hittar likheter med nya fall.

Kommisarie McLean är en ny bekantskap i poliskåren i Skottland. Spännande och slutet sträckläste jag. Kommer att läsa fler böcker i serien (som ska komma snart hoppas jag).

Betyg:
1 2 3 4 5


Själarnas bok

Det var ett tag sedan jag läste första boken så jag minns inte så mycket av den mer än att jag gillade den

Nu så hittas en ung kvinna mördad. Sättet liknar julmördaren som dödade en kvinna om året under en lång tid. Detta är inte möjligt då han suttit i fängelse i 10 år och nyss dött. McLean var till och med på gravsättningen för att verkligen se att det var sant. Men vem är det som dödar nu? Är det en copycat eller vad det inte rätt person som satt i fängelse för morden?

Spännande och läskig, lite långsam i början men tog sig senare. Hoppas att de översätter fler, bok nummer 5 i serien finns på engelska så snabbar de inte på med översättning går jag över till engelska.

Betyg:
1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar