onsdag 18 maj 2016

Kraften - korpringarna del tre

Jag har läst Kraften som är den tredje delen i den norska fantasyserien Korpringarna. Första delen heter Odinsbarn och andra Röta. Fantasy som hoppar mellan klassisk fantasy i en värd med magi och urban fantasy i vår värld. En egen sorts fantasy som jag tycker mycket om.

Böckerna handlar om Hirka som bor i Ymslanden. Hon är inte som alla andra för hon har ingen svans. Mycket i böckerna handlar om att inte vara som alla andra men ändå vara stark. Också Rimne är annorlunda, han är arvinge men gör inte alltid som alla förväntar sig.

Jag har längtat efter den här boken och var lite nervös när jag skulle läsa sista delen i serien. Skulle den vara lika bra som de andra två? Skulle jag vara nöjd med slutet? Visade sig att jag inte hade behövt vara orolig alls!

Har ni inte läst del ett och två så fortsätt inte att läsa för nu kommer det spoilers.


****

****

****


Första boken utspelar sig i Ymslanden, en värld som känns lite inspirerad av vår nordiska mytologi med korparna och odinsbarn som är svanslösa och kommer med rötan. Där finns Kraften och alla kan lära sig använda den. Alla förutom Hirka som inte känner kraften och inte har en svans, som hennes far säger en varg bet av när hon var liten. Men allt är inte lugnt i världen, det sägs att de likfödda kommer, vissa har redan sett dem.

I andra boken kommer Hirka till vår värld genom stenringarna. Hon passar inte riktigt in här heller fast hon ser ut som människorna gör. Hon får hjälp fast det inte är så lätt att förstå människornas värld och igen så passar hon inte in. Hon får också veta mer om var hon kommer från.

I tredje boken kommer Hirka genom stenringarna till Dreysil, den första världen, och får träffa sin familj. Där så är hon ett nytt hopp, om att det är möjigt att resa mellan världarna och kanske till och med man kan få tillbaka kraften till världen. För de likfödda, eller Dreyris kan inte känna kraften och vill ha den tillbaka.

Man får följa Rimne i Ymslanden och Hirka i Dreysil. De är långt från varandra i olika världar. Starka personer som vill göra rätt men inte alltid vet hur. En väldigt bra avslutning på serien som jag tyckte mycket om även om den inte riktigt slutade som jag tänkt mig.

Jag kommer att läsa om böckerna igen och garanterat köpa nya böcker av Siri Petterson.

Tack B Wahlströms förlag för recensionsexemplaret jag fick som e-bok.

Betyg:
1 2 3 4 5

Flera bloggare har läst boken, kolla in på bloggstaffetten vad de tycker.



"Alla i Ginnungad visste vem hon var, eftersom hon till synes var själva symbolen för allt de hatade. Hon var Dreyris stora hopp. Beviset på att de alltid skulle styra enväldigt.

Dreysil, det första landet, är en kall värld där svaghet föraktas. Det är också en del av Hirkas arv, hennes fars hemland, dit hon har återvänt för att rädda Ymslanden och Rime. Men de likföddas törst efter Kraften är enorm och Hirka inser att krigen som hon vill stoppa är oundvikliga.
Kraften är tredje och avslutande delen i serien Korpringarna, en storslagen fantasyberättelse om makt, hat, högmod - och brinnande kärlek."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar