måndag 4 juni 2018

Dödskaravanen

När jag först hörde talas om boken så kände jag att jag ville läsa den. Fick den av Hoi förlag som recensionsexemplar, tack för boken! Jag gav sedan den vidare till andra som också ska få läsa den.

Spännande berättelse om utvandringen till Brasilien som inte är lika känd som den till Amerika.

Arvid i Stockholm 1891 vill mer och lämnar Sverige för att få det bättre i ett annat land. Fast inte Amerika som så många utvandrade till utan till Brasilien. Man måste åka som familj eller par så Arvid och Anna ger sig av tillsammans för att skapa ett nytt liv. De träffar många som blir deras vänner på resan som de kommer att ha med sig ända tills de kommer fram till sin mark i Brasilien. Det är inte bara resan dit som tar tid och är svår, i Brasilien är det inte heller som de trott från början.


Detta är Mats Erasmies första roman, och det märks att han tidigare skrivit fack- och läroböcker (inom försäljning och marknadsföring). Språket känns lite som att det var en fakta bok ibland men berättelsen är spännande och jag vill veta hur det går för Arvid och Anna. Jag blir också nyfiken och vill veta mer om utvandringen till Brasilien och googlar för att lära mig mer. Hade blivit 4/5 i betyg om språket flutit lite bättre men någon annan kanske tycker det fungerar jättebra.


Betyg:
1 2 3 4 5



"Arvid och Anna lämnar Fattigsverige 1891 för att söka lyckan i Brasilien, himmelriket på jorden som visar sig vara helvetet. Många dör redan på resan dit och i de tillfälliga lägren råder stor misär, sjukdomar och svält. Det tar ett år innan de överlevande svenskarna slutligen når sin destination, men först tjugo år senare har Dödskaravanen kommit fram på riktigt.

Historien om Arvid, Anna och alla de andra svenskarna som sökte ett nytt liv är en relativt okänd berättelse från vårt förflutna som har skrämmande likheter med det som nu händer i vår omvärld med miljontals människor på flykt. En historia om
lidande men också om människans förmåga att hitta glädjeämnen
och övervinna till synes oöverkomliga hinder.

Dödskaravanen är en fiktiv roman som berättar den sanna historien om svenskarna som ville skapa sig en ny framtid i ett annat land."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar