fredag 29 december 2017

Den bittra pajens sötma

Läste denna boken i en utmaning då man skulle läsa en grön bok. Den har stått i bokhyllan ett tag och var inte riktigt det jag väntat mig. Mer humor och en lite yngre huvudperson än vag jag trott.

Huvudpersonen Flavia de Luce är en 11-årig flicka som är väldigt intresserad av kemi och mord. Hon börjar genast undersöka när konstiga saker händer hemma hos henne. En död fågel och sedan en man som dör precis framför hennes ögon. Hon tänker ta reda på vad som hänt.

Betyg:
1 2 3 4 5




"Under sommaren 1950 inträffar flera mystiska händelser på den nedgångna engelska herrgården Buckshaw, där elvaåriga Flavia de Luce bor med sin familj. På tröskeln till huset hittar man en död fågel med ett frimärke spetsat på näbben. Och lite senare, bland gurkorna i grönsakslandet, blir Flavia vittne till en döende mans sista andetag. För henne är det hela mer spännande än skrämmande och med sitt stora intresse för kemi och gift börjar Flavia genast nysta i saken.
"Jag önskar att jag kunde säga att jag blev rädd, men det blev jag inte. Tvärtom. Det här var utan jämförelse det mest intressanta jag upplevt i hela mitt liv."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar