fredag 29 december 2017

The Stand / Pestens tid

Det och Pestens Tid (den "korta" versionen)
First review in swedish and then in english:

 Jag lyssnade på The Stand istället för att läsa min bok Pestens tid vid denna omläsning eftersom den nyare utgåvan är ca 400 sidor längre. Kan inte säga om det tillför något till berättelsen då det är så länge sedan jag läste den första gången.

Det börjar som en influensa och slutar med att en stor del av befolkningen dör, 99 procent är döda inom en vecka. De som är kvar försöker överleva och drömmer konstiga drömmar om en mörk man och om moder Abagail. Finns det en chans för mänskligheten eller kommer den mörka mannen att vinna och göra allt värre?

Det är många personer i boken som börjar utspridda och är förvirrade av att samhället inte fungerar längre, men träffas på något sätt då de börjar söka efter det de ser i sina drömmar. King är som alltid bra på att skriva alla personligheter. Vissa gillar jag direkt från början och andra börjar efter ett tag bli riktigt irriterande och jag önskar att de hade blivit sjuka och dött.

Boken var lång men den kändes aldrig tråkig eller seg. Vid omläsningen tyckte jag ännu bättre om den än förra gången jag läste den då jag tyckte att "Det" var mycket bättre: Ju längre jag läste i The Stand så är jag inte säker på om "Det" är min favorit-tegelsten av King längre, denna kanske slår den. Trots sina nästan 1400 sidor eller 47 timmar och 47 minuter så är den helt klart värd att läsas.


Betyg:
1 2 3 4 5


"When a man escapes from a biological testing facility, he sets in motion a deadly domino effect, spreading a mutated strain of the flu that will wipe out 99 percent of humanity within a few weeks. The survivors who remain are scared, bewildered, and in need of a leader. Two emerge -- Mother Abagail, the benevolent 108-year-old woman who urges them to build a community in Boulder, Colorado; and Randall Flagg, the nefarious "Dark Man," who delights in chaos and violence."



This second time I read
The Stand I read the complete and unabridged version. I dont remember much from the first time I read it but I can say that it was worth the hours I read this time (I listend to the audiobook that was 47h 47min but I changed the speed to 1.5).

It all starts with love and fear. Fear of the ones you love are going to die, and just like that 99% is dead with something starting like the flu. The surviving people try to find others and find out what to do. They dream strange dreams of the dark man and of Mother Abagail. 


King writes characters well as always. Some people in this story are really likable and other annoy me and I hope they will die some way really fast.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar